Een kaart van 1859 laat een groot project zien om zout te produceren in de Grote Zoutpan (the Great Salt Pond, St. Maarten, Nederlandse Antillen). Hier is men niet in geslaagd. Toch bleef zoutwinning tot ver in de 20e eeuw een belangrijke industrie, net zoals vroeger het geval was. Tegenwoordig is de Zoutpan gedeeltelijk gebruikt voor de uitbreiding van de stad Philipsburg. Het wordt ook gebruikt als een afvalstortplaats.
A map of 1859 shows a huge project to produce salt in the Great Salt Pond (St. Martin, Dutch West Indies). It was a failure. Nevertheless, far into the 20th century salt-making continued to be an important industry, just as it was in former days. Nowadays, the Pond has been partly filled up to accommodate the extension of the town of Philipsburg. It is also used as a refuse-dump.
RENKEMA, W. (2020). Een plan voor grootschalige zoutwinning op Sint-Maarten. Tijdschrift voor Historische Geografie, 5(3), 207-212.
Scharloo, a quarter of Willemstad already existing in the eighteenth century, developed in a magnificent way during the second half of the last century. Many Jewish families, who had become the richest in Curacao during those years thanks to their commercial activities, chose this part of the town to build monumental houses in a new style: the classicist style. Their luxurious dwellings often closely recalled American plantation houses or English or Italian villas, from which they were indirectly copied.
In these homes the Jews led a particular way of life, marked by a grandeur typical of that group of families called hende di Scharloo, Scharloo people. Though nowadays this way of life has disappeared and many of the houses are decayed, this book brings back to life through the memories of elderly people, supported by deep research in archives and libraries, a golden period in the history of Curacao, which had its highlight in Scharloo.
Over het ontstaan en de stedenbouwkundige en demografische ontwikkeling van de historische stadswijk Otrobanda is maar weinig meer bekend dan dat gouverneur Jacob Beck in 1707 het initiatief genomen heeft om ‘Aen de Oversijde van deese haven’ te gaan bouwen. In dit boek toont Bernard R. Buddingh’ (‘Van Punt en Snoa, 1994) aan dat er van de bouwplannen van Jacob Beck vrijwel niets is gerealiseerd en dat er aan het eind van de zeventiende eeuw al huizen aan de Overzijde stonden. Aan de hand van uniek archiefmateriaal en kaarten geeft Otrobanda, ‘Aen de oversijde van deese haven’ een heel nieuwe kijk op de vroegste gechiedenis van Otrobanda. Werd ‘de’ Willemstad (de Punt, Punda) voornamelijk bewoond door protestanten en joden, in Otrobanda hebben rooms-katholieken, ‘vrije negers’, mulatten en tot slaaf gemaakten al van het begin af aan een belangrijke rol gespeeld.
In dit werk heeft Prof. Dr. M.D Ozinga belangrijke monumenten van Curaçao vastgelegd in woord en beeld. Het boek werd gepubliceerd in 1959 en is een van de standaardwerken over gebouwd erfgoed op Curaçao.
De ontstaansreden van dit boek schuilt in de bezorgdheid van een aantal vooraanstaande en vooruitziende bewoners van Curaçao voor het voortbestaan van de monumenten van het eiland, dat wil zeggen van een aanmerkelijk gedeelte van zijn aantrekkelijkheid voor ingezetenen en vreemdelingen. Men wilde tenminste het beeld van de bouwkunst uit het verleden vastleggen, voor zover dit thans nog mogelijk is; ook in de hoop, dat grotere kennis en belangstelling zouden bijdragen tot het behoud van de nog aanwezige waardevolle architectonische elementen.
De informatie uit de jaren ’50 geeft inmiddels een mooi beeld van de voortgang in monumentenbehoud op het eiland.
Kanal di Youtube ku musika Afro-Kurasoleño, ku ta kai bou di herensia kultural di Kòrsou.
Youtube kanaal met Afro-Curaçaose muziek, wat valt onder cultureel erfgoed van Curaçao.
Youtube channel with Afro-Curaçaoan music that is part of Curaçao cultural heritage.
Layo de Palm A Curaçaoan anthropologist, music fanatic and great storyteller
Selwyn “Wincho” de Wind’s fascination with Afro-Cuban music genres led him to explore the similarities between Cuba, Curaçao, and Africa, particularly the Congo. During his visit to Layo de Palm in Curaçao – an autodidact anthropologist and great storyteller – he delved into the rich cultural heritage of the island. Where he discovered the strong African influences on our music, particularly in the rhythms and melodies of Rumba, Son Montuno, and Bolero.
Tambú di Kompayo 2024 | Selwyn de Wind selects Tambú on vinyl
The Afro-Curaçaoan Tambú genre is not only a dance-able genre, but also a way of life and belief. Tambú was a crucial element for enslaved people during colonial times. In order to resist repression on all expressions of afro descendants on Curaçao. Till today it is mostly played and practiced during the end of the year. The typical instruments – ‘Kueru’ and ‘Chapí’ – are being played and accompanied by critical lyrics till the early morning.
Track list
01 Donny – Kompa Nanzi i Shon Arei
02 Pincho i su grupo & Elia Isenia – Victoria
03 Pincho i su grupo & Basilel – Santeria
04 Norma Gosepa – Trampa
05 Beno Martis – Piep Piep
06 Watawa y su Plantacion nobo – Telegram
07 Shon Cola i Grupo Trinchera – Banana
08 Zojojo i su grupo – Dal un dal dos Spanta
09 Pincho i su grupo – E ta sirbibu
10 Pincho i su grupo – Nan a batie
11 Zojojo i Mystica Stefania – Rin tin tin
12 Basilel – Porongombe ya cayo
13 Pincho i su grupo & Elia Isenia – Baha fo’i mi lomba
14 Los Locos Samson – Mirabal
15 Doble RR Super Special Stars – Auto bieuw
16 Super 8 – Chela
17 Grupo Enos – Mucha Mester Tende
18 Indiscutible Super Dynamic – Hulanda Mi Ta Bai, Atrobe
Produced by Selwyn de Wind & Mathijs Reinen
Camera: Daniel Milton
Gaffer: Neldrick Martis
Photography: Tamira Koeiman
Sound mixing: Selwyn de Wind
History of the first Tambú recordings in Curaçao
E género Afro Kurasoleño Tambú no ta solamente e musika i baile pero un estilo di bida i tambe kerensia. For di den temporada kolonial Tambú tabata un di e elementonan prinsipal pa e hende esklavisá por a resistí e represhon riba tur ekspreshon di dje ku ta Afro-desendiente. Te ku awe ku hopi difikultat e pueblo di Kòrsou tin su temporada di Tambú, kual ta e ultimo luna di aña. Kueru i Chapi ta zona akompañá ku letranan kritiko te den marduga. Awe mi ta komparti en breve historia di grabashon di tambú na Kòrsou.
Erquimides ‘Kimu’ Kandelaria
Today we share with you the honourable mural of Erquimides ‘Kimu’ Kandelaria A well known folksinger from Otrobanda who got his local fame in the 40s, 50s and 60s together with his “Trio Melodia”. He was known for his merengues and tumbas. ‘Kimu’ used his high voice to compose humoristic, but also critical songs which took the fancy of the Curaçaoan population. It is great to see people of today honouring Kimu’s influence and importance within the local ‘farandula’. Bo ta bon bezig Aemy @niafeliz_art Not to forget the important work Patrick Martijn has done over the last decade. Documenting his work and life-story.
Ava & Gabriel soundtrack (1990)
In connection with two important expositions of living legend Felix de Rooy in The Stedelijk & Eye Filmmuseum, Selwyn de Wind shares with you today the Ava & Gabriel soundtrack. (1990)
El Gran Combo de Puerto Rico – Disfrútalo hasta el cabo (1974)
Today Selwyn de Wind shares with you Disfrútalo hasta el cabo (1974), one of the many albums that El Gran Combo De Puerto Rico released for the past 60 years. An international touring salsa band that has also a great connection with Curaçao. Disfrútalo…..
Shleu Shleu “Plat Creol” (1973)
Selwyn de Wind shares with you “Plat creol” from the Shleu Shleu album Grille ta cigarette (1973) And the reinterpretation “Zagalatelema” of Clovis Bazur with Conjunto San José from Curaçao. The influence of Haitian music especially in the Caribbean and South America is out of this world.
August 31, 2023
Grupo Harmonia y Kueru Volume 1 (1989), Dedicated to Ellis Juliana “Ko’i mi tera” (Salsa Antiyana/ Sehú)
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze site zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we ervan uit dat je ermee instemt.Ok